آگاهی از قوانین کار باعث می شود حقوق خود را بشناسید و اجازه سوء استفاده احتمالی از عدم آگاهی شما نسبت به این موضوع ، را نمی دهید . اگر احساس می کنید که کارفرمای شما حقوق شما را زیر پا می گذارد ، با مطالعه مطلب زیر ، این ابهام را برطرف کنید و اقدام لازم را صورت دهید . :
مرکز مشاوره حقوقی ، مراحل لازم جهت شکایت از کارفرما توسط وکیل پایه یک دادگستری بیان می کند :
در مرحله اول باید شعبه اداره کار و امور اجتماعی را بیابید . به همین منظور ابتدا باید به شعبه بیمه گذار تامین اجتماعی خود دسترسی پیدا کنید .
به اداره کار مربوطه مراجعه کنید و از واحد ارجاع ان یک نامه برای شعبه بیمه گذار خود بگیرید . فراموش نکنید که دریافت این نامه در روند کار شما بسیار تاثیرگذار است .
پس از اخذ نامه ، به کارگزاری بیمه تامین اجتماعی که شما از آن شعبه ثبت نام بیمه را انجام دادید مراجعه کنید و مرحله به مرحله تمامی سوابق بیمه خود را جمع اوری کنید
سوابق دریافت شده را به اداره کار ببرید و سپس واحد ارجاع را پیدا کرده و به آن قسمت بروید . سپس فرم های دادخواست را دریافت کنید . این فرم حاوی پرسش اطلاعات شخصی شما ، محل کار ، و دلایل تنظیم دادخواست می باشد که شما در پایین ان علت دادخواست یا شرح دادخواست را می نویسید و اطلاعات لازم را صحیح و کامل ، ارائه می دهید .
در صورت ایجاد سوال و نیاز به مشاوره با وکیل ، از طریق این سایت می توانید از انواع خدمات مانند مشاوره حقوقی تلفنی استفاده نمایید .
با توجه به دادخواست شما به عنوان ” نامه سازش ” ، اداره کار ، نامه ای را به شما تحویل می دهد و از شما می خواهد که انرا به کارفرما تحویل بدهید تا در جلسه سازش که عموما 2 هفته تا زمان برگزاری آن طول می کشد برای حضور در این جلسه مطلع شده و در جریان قرار بگیرند .
توصیه می شود از مطلب چگونگی اجرای احکام کیفری نیز دیدن نمایید .
جلسه سازش در همان اداره کار تشکیل می شود و دو طرف یعنی کارگر یا کارمند شاکی و کارفرما ، دلایل و مدارک خود را با توجه به دادخواست کارگر ابراز می کنند و اگر به نتیجه برسند ، دامنه شکایت به پایان می رسد و اما اگر به هر دلیلی مثل این که کارفرما به جلسه سازش نیاید یا اینکه سازشی حاصل نشود ، کار به جلسه ” تشخیص ” کشیده می شود .
جلسه تشخیص معمولا به فاصله دو هفته بعد از جلسه سازش ، تشکیل می شود. نامه تشخیص ، توسط اداره کار
. در جلسه تشخیص رای که کارشناسان در جلسه سازش صادر کرده اند به 2 طرف ابلاغ می شود ، اگر یکی از دو طرف اعتراضی داشته باشد و به توافق نرسند ، پرونده به جلسه ” حل اختلاف ” ارجاع می شود .
جلسه ” حل اختلاف ” اخرین جلسه ای است که در آن شکایات به اداره کار ارائه می شود و دو طرف حاضر می شوند و مدارک و اسناد خود را در رابطه با پرونده را مطرح می کنند . سپس رای نهایی صادر می شود .
توصیه می شود در این زمینه از انواع مشاوره حقوقی تلفنی 24 ساعته که در سایت مشاوره حقوقی برای شما فراهم شده است ، استفاده کنید .