بروز رسانی در تاریخ 1403/09/22
قوانین معاملات ملکی
معاملات ملکی را می توان در بعضی موارد مهم ترین کار زندگی یک فرد دانست.
چون ما هر روز خرید و فروش ملک انجام نمی دهیم بنابراین به قوانین و ضوابط آن هم خیلی وارد نیستسم.
برای انجام معاملات بهتر و جلوگیری از کلاهبرداری آشنایی با قوانین معاملات ملکی ضروری است.
هر معامله ای که انجام می شود باید از شروط خاصی برخوردار باشد:
شروط چهارگانه صحت معامله
- قصد و رضا: به این معنی که طرفین مایل به انجام معامله باشند و از انجام آن راضی هم باشند.
- اهلیت: طرفین باید توانایی انجام معامله را داشته باشند وبرای این کار دارای صلاحیت باشند.
- معین بودن مورد معامله
- مشروعیت.
مراحل مورد نیاز انجام معاملات ملکی
برای انجام خرید و فروش ملک باید مراحل زیر به صورت کامل طی شود:
- مراجعه به بنگاه و دریافت کد رهگیری
- مراجعه به دفتر ثبت و استعلام سند
- گرفتن مفاصاحساب دارایی
- تسویه حساب شهرداری
- انتقال سند در دفتر
- مراجعه به اداره ثبت ناحیه و دریافت سند تک برگی
- ارائه سند مالکیت قبلی
- پرداخت هزینهها و مدارک
- مراجعه به باجه پست
- دریافت سند جدید.
برای تنظیم قرارداد ملک چه مراحلی باید طی شود؟
کارهایی که در بنگاه باید انجام شود:
- صاحب بنگاه باید مجوز فعالیت از اتحادیه را داشته باشد.
- به مشاع بودن یا نبودن مالی که میخرید، توجه کنید.
- همچنین دقت کنید که آن مال چند خریدار و فروشنده دارد.
- به رسمی بودن وکالت نامه در معامله دقت کنید.
معاملات ملکی و وظایف مشاور املاک:
- تایید امضای طرف معامله
- درج میزان حقالزحمه در قولنامه یا مبایعهنامه
- اقدام به ثبت رسمی معامله و قرارداد در دفترخانهها
- مشخصات کامل سند، حتی قلمخوردگی و حاشیهنویسی، باید در قرارداد ذکر شود.
- اگر قرار است سند در بنگاه بماند، باید تمامی مشخصات آن در قرارداد ذکر و ۲ شاهد آن را امضا کنند.
از نظر قانون، میان مبایعهنامهای که در منزل امضا شود با قرارداد بنگاه، تفاوتی وجود ندارد.
البته باید ۲ شاهد آن را امضا کرده باشند.
دفترخانه اسناد رسمی:
برای تنظیم و نهایی شدن قرارداد خرید، سند باید حتما در دفتر اسناد رسمی تنظیم و امضا شود.
فروشنده و خریدار باید به موقع و در تاریخ تعیین شده برای نقل و انتقال ملک در دفتر اسناد رسمی حاضر شوند.
در این موارد، کارهای زیر را باید انجام داد:
- نوشتن زمان نقل و انتقال در بیع نامه و امضای آن از سوی شهود
- فسخ قرارداد و دریافت خسارت در صورتی که در قرارداد تعیین شده باشد.
- دریافت گواهی عدم حضور فروشنده از دفتردار و شکایت به دادگاه.
- الزام به تنظیم سند ملک با در دست داشتن اجازه دادگاه.
در معاملات ملکی حواستان را جمع کنید تا سرتان کلاه نرود.
در صورت هر گونه مشکل می توانید با تماس با وکلای مشاوره حقوقی ما از مشاوره حقوقی تلفنی برخوردار شوید.