بروز رسانی 1402/01/31
در بسیاری از موارد افراد تفاوت بین ابلاغیه و اخطار را نمی دانند
در نتیجه ممکن است از رسیدن به دادرسی های خود جا بمانند
و نتوانند در وقت مناسب خود را به دادگاه برسانند.
عدم آشنایی افراد با قوانین می تواند تبعات زیادی را برای افراد به همراه داشته باشد.
و این عدم آشنایی از افراد سلب مسئولیت نمی کند
بلکه هر فرد باید با قوانین عمومی آشنا باشد.
ابلاغ برای آگاه ساختن خوانده یا شاکی می تواند معنایی متفاوت داشته باشد.
این موضوع می تواند به آگاه کردن افراد از وضعیت آن ها در دادگاه ارائه می شود.
در این نوشته مشاوره حقوقی به بررسی ابلاغیه و جنبه های مختلف آن خواهیم پرداخت.
ابلاغ یا ابلاغیه مجموعه فرایندی است که به کمک آن مخاطبین را از مفاد دادرسی و تشریفات آن مطلع می کنند.
در واقع در این حالت با استفاده از ابلاغ خوانده از دادخواست و مفاد آن مطلع می گردد
و از طرفی دیگر شاکی از روند دادرسی و تصمیمیات داداگاه با خبر می شود.
در نتیجه می توان گفت که ابلاغیه سیستم اطلاع رسانی دادگاه ها می باشد
تا مطمئن شوند که اوراق و اسناد مربوط به دست طرفین دعوا رسیده است.
از طرفی دیگر دو طرف دعوا تا زمانی که از تاریخ و محل تشکیل دادگاه مطلع نباشند
نمی توانند در دادگاه حضور داشته باشند.
بنابراین سیستمی نیاز است تا از طریق آن بتوان به افراد مختلف اطلاع رسانی کرد.
در واقع می توان گفت اولین اصل اساسی در اقامه دعاوی و رعایت عدالت، ارسال ابلاغ به طرفین دعوا می باشد.
ابلاغ دو نوع است که هر کدام در موارد خاص اتفاق می افتند و تا حد زیادی به شرایط وابسته هستند:
ابلاغ قانونی حالتی است که در آن خود فرد خوانده شده، ابلاغیه را دریافت می کند.
در این حالت مامور با مراجعه به محل زندگی یا محل کار فرد ابلاغیه را به او داده و رسید دریافت می کند.
ابلاغ قانونی رایج ترین نوع ابلاغ می باشد که در بسیاری از موارد خود طرف دعوا مدارک مورد نظر را از مامور تحویل می گیرد.
در برخی از موارد ممکن است مامور پس از مراجعه به محل متوجه شود
که فرد مورد نظر در آن محل نیست.
در این حالت مامور می تواند ابلاغیه را به افراد و کسانی که با خوانده در ارتباط است تحویل داده و رسید بگیرد.
این آشنایان ممکن است اعضای خانواده یا همکاران خوانده در محل کار باشند.
در این حالت فرد دریافت کننده ابلاغیه مسئولیت اطلاع رسانی به فرد خوانده شده را دارد.
هر دو ابلاغ قانونی و واقعی به معنی ابلاغ دستور دادگاه به خوانده یا شاکی می باشد
و فرد نمی تواند عدم دریافت ابلاغیه را به عنوان دلیل عدم حضور در دادگاه مطرح کند.
ابلاغیه ها توسط مامورین مخصوص به دست افراد می رسد.
این مامورین، مامور پست یا کارمندهای دادگاه نیستند.
بلکه هر داداگاهی واحد به اسم واحد ابلاغ دارد
که وظیفه آن رساندن ابلغیه ها به دست افراد می باشد.
در شهرهای کوچک که دادکاه فاقد واحد ابلاغ است
مامورین ابلاغ زیر نظر مدیر دفتر دادگاه فعالیت های خود را انجام می دهند.
بعد از اینکه دعوایی در دادگستری مطرح شد، اولین دستور قضایی که در مورد آن صادر میشود، ابلاغ است.
مدیر دفتر دادگاه بعد از صدور دستور ابلاغ یک نسخه از دادخواست و ضمایم آن را در پرونده بایگانی میکند
و نسخه دیگر به انضمام سایر اوراق برای ابلاغ و تسلیم به خوانده ارسال میشود.
از اینجاست که وظیفه مأمور ابلاغ آغاز میشود.
او دو روز وقت دارد که اوراق را به مخاطب آن یعنی خوانده برساند و در برگ دیگری که در اختیار دارد، رسید بگیرد.
البته ممکن است مخاطب ابلاغ از گرفتن آن به هر دلیلی خودداری کند
چنین مخاطبانی باید بدانند که خودداری از گرفتن برگه ابلاغ مانع از ابلاغ نمیشود
و مأمور ابلاغ در چنین شرایطی امتناع او را در برگ اخطاریه قید میکند و اوراق را به دفتر دادگاه برمیگرداند.
نشانی که در برگه نوشته شده است، محل سکونت مخاطب ابلاغ یا محل کار اوست.
همچنین برای ابلاغ به کارکنان دولت و شرکتها هم شرایط خاصی وجود دارد
به این ترتیب که اوراق نزد رییس کارمند یا به کارگزینی قسمتی که مخاطب ابلاغ در آن مشغول است، فرستاده میشود.
در خصوص بانوان گردش کار به این صورت است که در صورتی که در منزل شوهر خود سکونت داشته باشند،
ابلاغ همان محل صورت میگیرد؛ اما اگر وی در محلی غیر از منزل شوهر سکونت داشته باشد،
در محل کار و سکونت زن ابلاغ به صورت میگیرد.
یادتان باشد که این ترتیب انجام ابلاغ برای حمایت از بانوان است؛
چون ممکن است زوج در دعوای خود علیه شوهر برای تضییع حقوق وی دادخواست را به نشانی منزل خود بفرستد
در حالی که زن در محل دیگری سکونت دارد.
البته فراموش نکنید که ابلاغ در وقت اداری لازم نیست، صورت گیرد
و در خارج از وقت اداری و حتی در شب نیز میتوان ابلاغ را به مخاطب آن تحویل داد.
در این نوشته به بررسی راه ها و مشکلات ابلاغیه دادگاه پرداختیم.
منتظر نظرات و تجربیات شما در این زمینه هستیم.